Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkaniowego. Prawo do dodatku zależy od dochodu, powierzchni oraz poniesionych kosztów. Świadczenia te funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobie, która spełnia wszystkie trzy warunki:
- posiada tytuł prawny do zajmowanego lokalu - osoba chcąca otrzymać dodatek mieszkaniowy:
- może być właścicielem lokalu,
- może go wynajmować,
- może posiadać spółdzielcze prawo do lokalu (własnościowe lub lokatorskie),
- może oczekiwać na mieszkanie socjalne (dowodem jest orzeczenie sądu o przyznaniu takiego lokum).
- spełnia kryterium dochodowe - aktualne kryterium dochodowe wynosi 1 903,85 złotych dla gospodarstw wieloosobowych oraz 2 538,46 złotych dla gospodarstw jednoosobowych, czyli osób mieszkających samotnie. Do obliczenia średniego miesięcznego dochodu na osobę w danym gospodarstwie domowym należy wziąć sumę dochodów z ostatnich 3 miesięcy przed miesiącem złożeniem wniosku, podzieloną przez ilość osób zamieszkujących dany lokal.
- zajmuje lokal o określonej maksymalnej powierzchni użytkowej, która została zdefiniowana w ustawie jako “powierzchnia normatywna”- kryterium to jest określone odgórnie, a obecnie powierzchnia normatywna w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego wynosi:
- dla 1 osoby – 35 m2, ale maksymalna powierzchnia uprawniająca do dodatku to 45,50 m2 ,
- dla 2 osób – 40 m2, maksymalna powierzchnia to 52 m2,
- dla 3 osób – 45 m2, maksymalna powierzchnia to 58,50 m2,
- dla 4 osób – 55 m2, maksymalna powierzchnia to 71,50 m2,
- dla 5 osób – 65 m2, maksymalna powierzchnia to 84,50 m2,
- dla 6 osób – 70 m2, maksymalna powierzchnia to 91 m2,
- jeśli lokal zamieszkuje więcej niż 6 osób – dla każdej następnej osoby powierzchnia normatywna zwiększa się o 5 m2.
Według przepisów możliwe jest przekroczenie powierzchni normatywnej, ale nie więcej niż o 30% lub o 50% pod warunkiem, że powierzchnia pokoi i kuchni w powierzchni całego lokalu nie przekracza 60%.
Ponadto powierzchnia normatywna lokalu mieszkalnego zwiększa się o 15 m2, jeżeli jest on zamieszkany przez osobę niepełnosprawną poruszającą się na wózku lub osobę, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w osobnym pokoju. Jednocześnie może on pokryć co najwyżej 70% wydatków, które przypadają na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu.
Przyznany dodatek mieszkaniowy ważny jest przez okres 6 miesięcy, a okres ten liczony jest od pierwszego dnia kolejnego miesiąca, następującego po złożeniu wniosku.
Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę pomiędzy wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a wydatkami poniesionymi przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:
- 15% dochodów gospodarstwa domowego– w gospodarstwie 1-osobowym,
- 12% dochodów gospodarstwa domowego– w gospodarstwie 2-4 osobowym,
- 10% dochodów gospodarstwa domowego– w gospodarstwie 5-osobowym i większym
Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się między innymi: czynsz, wydatki związane z kosztami eksploatacji i remontów, opłaty za energię cieplną, wodę i ścieki, odbiór nieczystości.
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (wypełniony i potwierdzony u Zarządcy budynku);
2. Tytuł prawny (oryginał) do zajmowanego lokalu (jeden z niżej wymienionych – do wglądu):
- umowa najmu,
- przydział,
- akt notarialny,
- umowa użyczenia (umowa użyczenia wraz z aktem notarialnym mieszkania użyczanego),
- umowa darowizny,
- inny dokument.
3. Wydruk czynszu (oryginał) -aktualnie obowiązujący wydruk, tj. z miesiąca, w którym składany jest wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
4. Oświadczenie lub zaświadczenia o dochodach (oryginał)-z 3 ostatnich miesięcy, poprzedzających miesiąc, w którym składany jest wniosek, np.:
- oświadczenie lub zaświadczenia o dochodach z miejsca pracy, umów zleceń, lub dzieło (po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe),
- oświadczenie lub dokument potwierdzający osiągane przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (np. książka przychodów i rozchodów, ewidencja sprzedaży lub inne),
- oświadczenie lub zaświadczenie z ZUS o wysokości pobranych świadczeń,
- oświadczenie lub zaświadczenia o wysokości pobranych wszelkich świadczeń alimentacyjnych,
- oświadczenie lub zaświadczenie z uczelni o wysokości pobranego stypendium naukowego, socjalnego lub innych świadczeń, szkół zawodowych, policealnych, szkół dla dorosłych (dotyczy osób uczących się),
- oświadczenie lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o zwrocie nadpłaty podatku dochodowego
6. Akt zgonu (skrócony akt zgonu) dotyczy wdów i wdowców.
7. Oświadczenie lub zaświadczenie o ilości posiadanych hektarów przeliczeniowych- dotyczy osób posiadających gospodarstwa rolne.
8. Informacja na temat rozliczenia centralnego ogrzewania.
9. Ostatnia faktura rozliczeniowa za energię elektryczną (dotyczy osób, które nie posiadają centralnego ogrzewania, gazu lub bieżącej ciepłej wody).
Jednocześnie informujemy, iż w trakcie przyjmowania wniosku mogą pojawić się nowe okoliczności, które będą musiały być wyjaśnione poprzez dostarczenie innych wymaganych dokumentów!